כתרים לשיניים – סוגי כתרים

כתרים לשיניים

תוכן עניינים

עולם הכתרים לשיניים הינו נושא מורכב בעולם רפואת השיניים. ראשית, קיימים סוגים רבים של כתרים. בנוסף, ישנם מספר תהליכים הכרוכים בתהליך. כמו כן, גם לא תמיד ידוע מתי בכלל נדרש להתקין את התחליף המלאכותי. החלטנו לעשות לכם סדר בכל מה שקשור לעולם הכתרים. 

מה זה כתרים לשיניים?

כתרים לשיניים הם למעשה תחליף המשמש למילוי חוסר רחב בכותרת השן. השיניים שלנו מורכבות משני חלקים עיקריים: כותרות ושורשים. 

הכותרת היא החלק המסייע לנו לחיתוך ולעיסה של מזון. היא מצופה באמייל, הנותן עמידות וחוזק לשן עצמה. במצב בו נפגעת כותרת השן, אנו נדרשים להחליף אותה וזאת באמצעות הכתר. באמצעותו, ניתן לעטוף את חומר השן וכך לשמר אותה. בנוסף, הכתר מחזיר לשן את צורתה הטבעית ומקנה לה אסטתיות ויכולת תפקוד ראויה. 

בחלק גדול מהמקרים, כתר בשן יגיע לאחר טיפול שורש. בנוסף לטיפול השורש, גם במצבים של פגיעה או חבלה בשן כמו גם פגם תורשתי יעלו צורך בהשלמת הכותרת באמצעות כתר. במקרים מסוימים, גם עששת שהחמירה עשויה להוביל לצורך בכתר. בהליך שחזור השן, הכתר עצמו הוא השלב האחרון בטיפול. מטרתו היא לספק הגנה לשן ולמה שנותר ממנה לאחר הטיפול.

סוגי כתרים לשיניים

בכל הקשור לעולם הכתרים, חשוב לזכור כי מה שזול עולה ביוקר. כמובן שניתן למצוא כתרים במחירים תחרותיים, אך זה לא המקום לחסוך בו את כספכם. כתר טוב ואיכותי, בשילוב רופא מומחה בעל מיומנות מספקת, לא רק יתנו נראות אסטתית לשן החדשה שלכם. הם גם יתנו לשן עמידות גבוהה וארוכה יותר. בואו נבין יחד מהם סוגי הכתרים הקיימים בשוק.

כתר יצוק / מתכת

מורכב מסגסוגת מתכות. המתכת עצמה עשויה להיות מתכת אצילה, חצי אצילה או לא אצילה. המשמעות של מתכת אצילה היא מתכת שלא תעבור תהליכי קורוזיה לאחר מגע עם לחות ומים. עובדה זו, הופכת את המתכת האצילה לחומר האיכותי ביותר בקטגוריה זו. דוגמאות למתכת אצילה הן טיטניום, פלטינה וזהב, למשל. לעומת זאת, שימוש במתכת ניתנת להחלדה (כמו ברזל, למשל), מביאה עמה סיכונים רבים. ראשית, קיימת הסבירות להתפוררות החומר אל תוך החניכיים. דבר כזה עשוי ליצור דלקת חמורה בחניכיים ואף להשחיר אותן. זכרו, ככל שאחוז המתכת האצילה גבוה יותר – כך גם האיכות תהיה טובה יותר. ועל איכות משלמים יותר.

כתר חרסינה מחובר למתכת (PFM)

הסוג הזה בא לשלב בין המראה הטבעי של ציפוי החרסינה לבין האיכות של המתכת. כך, מרוויח המטופל פתרון איכותי בנראות טבעית. פתרון זה אינו פתרון ראוי לכתר בשן קדמית. זאת, בעיקר בשל הגוונים הלא טבעיים שהוא מותיר עמו. לסוג המתכת תפקיד משמעותי ביותר, אך בסוג זה – חשובה לא פחות איכות החרסינה ואיכות העבודה עצמה של הרופא המטפל. 

כתר קפטק (captek) / גלוונו (Galvano)

סוג זה הינו כתר חרסינה אשר מכיל כיפת מתכת. השם של סוג הכתר הזה מגיע משיטת ההכנה של כיפת המתכת. שיטה זו נקראת קפטק (או גלוונו). היתרון של סוג זה הוא האחוז הגבוה של הזהב וציפוי החרסינה. עובדה זו מקנה איכות גבוהה לכתר כמו גם נראות טבעית ואסטתית. בשל כך, מתאים בהחלט כתר הקפטק לכתרים בשיניים קדמיות. 

 

כתר לשיניים

 

כתר חרסינה מחובר לזירקוניה

הזירקוניה הוא חומר מינרלי עשיר וחזק מאוד. הזירקוניה דומה בצורתו לצורת גביש. השילוב בין הזירקוניה לבין החרסינה מקנה לסוג כתר זה שילוב מוצלח בין נראות טבעית לבין עמידות גבוהה. את הזירקוניה ניתן לצבוע, וכך ניתן להשיג מראה טבעי המאפשר גם שימוש בשיניים קדמיות. 

כתר זירקוניה טהור

כתר זה עשוי מיציקה של חומר הזירקוניה המשובח, ללא כל התערבות מתכתית. חומר זה נפוץ מאוד בעולם רפואת השיניים. ישנם רופאים רבים המשתמשים בו עבור גשרים, כתרים ועוד. הדיוק והאיכות של שיטה זו הופכים את המחיר שלה לגבוה יחסית בשאר לפתרונות אחרים. חשוב מאוד לבצע כתר זירקוניה טהור אך ורק אצל מומחה לסוג זה. בניגוד לחרסינה, למשל, את כתר הזירקוניה אינו שביר לעומת כתר החרסינה שעשוי להישחק במקרים כמו חריקת שיניים, לדוגמא. כתרים אלו מומלצים מאוד לאזורים אחוריים ופחות לאזורים קדמיים, בעיקר בשל הגוון האפרפר שלהם. 

כתרי חרסינה טהורה 

מיוצרים כמקשה אחת מחרסינה ללא כל התערבות של חומרים נוספים. בשל כך, כתרי חרסינה טהורה מתאימים לשיניים אחוריות וקדמיות כאחד. כתרים אלו יקרים יותר בשל ההסרה הנדרשת להתקנתם באיכות ועמידות גבוהה. 

כתר חרסינה איכותי מאוד נקרא כתר EMAX. כתר זה הוא כתר המשלב בין חרסינה לסיבי זכוכית והוא עשוי לשמש בעיקר אזורים קדמיים. זאת, בשל האסתטיקה הרבה שלו כמו גם הדמיון לשן טבעית. כתר זה מקנה תוצאה טובה במיוחד בשל היכולת ליצור באמצעותו שקיפות בשן, וכך ליצור אפקט מעבר של אור.

לסיכום

בכל הקשור לכתרים התייעצו עם מומחה, שאלו שאלות רבות ובחרו באלטרנטיבה המתאימה לכם ביותר. אל תתפשרו על איכות הכתר וזכרו כי המחיר הגבוה מלווה בדרך כלל בתוצאות טובות המחזיקות לאורך זמן.

מיכל

מיכל

בעקבות הטיפולים האישיים שאני עברתי צברתי המון מידע והרגשתי שיהיה לי נכון לחלוק אותו כאן. בנוסף, אני אצרף מידע על מקרים אמיתיים ועל איך לבחור את הרופא הנכון ביותר עבורכם.

תודה שאתם כאן! מוזמנים ליצור קשר.

לייעוץ עם רופא מומחה

מיכל

מיכל

בעקבות הטיפולים האישיים שאני עברתי צברתי המון מידע והרגשתי שיהיה לי נכון לחלוק אותו כאן. בנוסף, אני אצרף מידע על מקרים אמיתיים ועל איך לבחור את הרופא הנכון ביותר עבורכם.

תודה שאתם כאן! מוזמנים ליצור קשר.

תודה:)

נחזור אליכם בהקדם להמשך טיפול

צוות Dentist-il

השאירו פרטים
ואדאג שרופא מומחה יחזור אליכם לייעוץ בהקדם >

לא כדאי לפספס ייעוץ בחינם

דילוג לתוכן